top of page
marktplaats_edited_edited.png

Wout Withagen, Joost Gielen

coauteurs Koos de Wilt en Koen Verstraten

Bouw een succesvolle online marktplaats
Handboek voor entrepreneurs en intrapreneurs

Dit boek is voor avontuurlijke ondernemers die de nieuwe Airbnb of Uber in hun markt willen worden. Het laat zien hoe je stap voor stap een nieuwe marketplace ontwikkelt, zowel groot als klein, van idee tot succes.

 

Joost Gielen & Wout Withagen zijn de schrijvers. Koos de Wilt & Koen Verstraten zijn co-auteurs van het boek dat eind september 2020 verscheen bij Boom Management Impact.

0_edited.png
Schermafbeelding 2020-09-24 om 15.08.29.
IMG_0465_edited.jpg
d3ad87_a390b9babc7f44779f849866909e7724~
IMG_5083.jpeg
Schermafbeelding 2020-09-24 om 15.08.09.
IMG_9934.jpeg
Schermafbeelding 2020-10-03 om 11.22.22.

Heb jij een geweldig idee voor de nieuwe Airbnb of Uber van jouw markt? Wil je echt wat doen met deze ambitie of werk je al aan een platform? Bouw een succesvolle online marktplaats is hét boek over marketplaces geschreven door ondernemers die alle valkuilen hebben gezien en echte successen hebben geproefd. Het neemt je mee langs alle fases van het bouwen van een succesvolle marketplace. Van het hebben van een geweldig idee, het analyseren en het valideren ervan, het vinden van de mensen en de middelen, het technisch realiseren, het voeren van de marketing en het activeren van de marketplace tot en met het opschalen van de organisatie.

 

Heeft jouw idee voor een online marketplace kans van slagen? Ontdek het zelf...

Elke stap wordt vlotjes en zeer zorgvuldig beschreven. De auteurs putten daarbij uit de waardevolle ervaringen van de oprichters van Catawiki, Werkspot, YoungOnes en Peerby maar ook een corporate als Centraal Beheer. Het boek staat boordevol eigen successen én mislukkingen en bevat de beste lessen van de winnaars in de markt. Het boek zorgt ervoor dat je op een positieve maar realistische manier alles onderzoekt en uitvindt en gaandeweg steeds meer risico’s uitsluit.

 

Het boek is goudeerlijk: de kans dat jij de wereldwijde marktplaats kunt maken is misschien niet heel groot, maar je kunt je geweldige idee wel zo afpellen en stukje bij beetje uitproberen dat je in ieder geval alle mogelijkheden tot de bodem hebt onderzocht.

Het boek is geen garantie voor succes, maar zonder de inzichten uit dit boek geen succes.

Joost Gielen is oprichter van Werkspot.nl, de grootste marketplace voor klussen in en om het huis. Wout Withagen is directeur en mede-eigenaar van Freshheads, het bureau dat start-ups en corporates helpt bij het versnellen van digitale innovatie en het realiseren van online platforms.

‘Ik raad alle ondernemers die een eigen marktplaats willen bouwen aan om Bouw een succesvolle online marktplaats te lezen. Het mooie is dat Wout Withagen en Joost Gielen niet een of ander hoogover, wetenschappelijk, theoretisch framework neerzetten, maar heel pragmatisch op alle stapjes in de puzzel in gaan. Zo krijg je op een efficiënte, maar vooral ook praktische manier, inzichten hoe je van een hobbysite naar een miljoenenbedrijf kan opschalen. Je ziet de ondernemerservaring met hun eigen bedrijven terug in de inzichten en voorbeelden die ze delen.’

– Stefan Bary, Peak Capital

'Er wordt veel gesproken over platformen, maar de ‘maar hoe dan’-vraag blijft vaak uit en wordt veelal zwaar onderschat. Een platform is immers meer dan alleen een digitaal product. De auteurs nemen je aan de hand van voorbeelden uit de praktijk stap voor stap mee in het proces en de keuzes van het bouwen en laten groeien van het platform: van idee naar executie naar groei. Dit boek is een absolute aanrader voor iedereen die overweegt een eigen marktplaats te starten of die meer wil leren over de dynamiek achter deze platformen.’

– Martijn Arets, platformexpert en auteur Platformrevolutie

 

‘Ik heb zelf aan den lijve ondervonden dat het bouwen van een succesvolle marktplaats een lange weg is, vol hobbels en kuilen. Maar het is vooral ook een erg mooie en avontuurlijke reis die ik niet had willen missen. Door honger naar nieuwe avonturen ben ik na Catawiki nu begonnen met twee nieuwe marktplaatsen: Vipio en LastDodo. Ik kan iedereen een dergelijk avontuur aanraden. Niet te veel plannen maken en gewoon beginnen. Onderweg helpt het dat dit praktische handboek er is. Daarmee kun je de nodige hobbels vooraf herkennen en omzeilen. Het biedt grip, inspiratie én een realitycheck voor ondernemers met marktplaatsambities.’

– René Schoenmakers, oprichter Catawiki, Vipio en LastDodo

 

'Aan alle tips, waarschuwingen en adviezen zie je dat de auteurs zelf alle fases richting een succesvolle marktplaats hebben doorlopen. En dat ze ook weleens gestruikeld zijn onderweg, want fouten maken, daar word je beter van. Ze coachen de lezer op een aangename, informele manier. Niet belerend, niet betweterig. Maar juist deskundig en to the point, met voorbeelden waar je echt iets aan hebt. Glashelder en vooral ook eerlijk. Je ziet in alles dat ze weten waarover ze praten. Met dit boek komt online succes een stap dichterbij.’

– Pim Graafmans, managing director YoungOnes

youngones-black-1.png.png
Catawiki_logo_fullsize.png
bottom of page