‘Ik mis zelf de laserfocus
voor een succesvolle start-up’
Business lunch, een gesprek met prins Constantijn der Nederlanden over startups
Met boterham, salade en soep nemen we plaats in de prettige chaos van een eetruimte met tweedehands bankstellen, lange houten eettafels en een losjes neergezette Trabant. Wij zijn bij B.Amsterdam, een herontwikkeld voormalig IBM-kantoor van 18 duizend vierkante meter in Amsterdam Nieuw-West. Een droomplek voor alles wat met startups en innovatie te maken heeft. In een van de tuinbouwkassen werkt Constantijn van Oranje met zijn team aan een ambitieus evenement: Startup Fest Europe. Een groots internationaal startup-evenement met activiteiten door heel Nederland.
Tekst van Koos de Wilt en fotografie van Friso Keuris voor Holland Herald
U hebt twintig jaar lang in Londen en in Brussel gewoond en gewerkt, laatstelijk als kabinetschef van commissaris Neelie Kroes, de eurocommissaris voor Digitale Agenda. Voelt u zich nu eigenlijk nog wel Nederlander, of eerder Europeaan?
‘Ik voel me bovenal Nederlander en daarbij hoort ook dat ik een Europeaan ben. Door mijn tijd in het buitenland kan ik met enige afstand naar Nederland kijken en dan zie ik dat er nog een wereld te winnen is. Nederlanders wordt toegeschreven dat we heel internationaal zijn. Dat zijn we in potentie ook, maar we zijn soms te snel tevreden en dat kan een hindernis zijn om echt internationaal te opereren. Het ambitieniveau moet omhoog en dat is precies waar we met Startup Fest aan werken. Dat er weer een context ontstaat waarin de Philipsen van deze eeuw kunnen opstaan.’