top of page
dwizd.IMG

De wereld in zeven dagen

Een televisieserie van Hans Pool & Koos de Wilt

Een inkijk in het leven van zeven gewone gezinnen verspreid over deze aardbol. Een poëtische en persoonlijke reis van Turkije, Kenia en Brazilië tot aan de VS en van Rusland, China terug naar Nederland. Regisseur en cameraman Hans Pool en journalist Koos de Wilt vlogen de wereld rond en volgden mensen in hun individuele zoektocht naar geluk, liefde en erkenning. Zeven verschillende landen, culturen, normen, waarden, geloven en geschiedenis, maar zijn we allemaal wel zo verschillend? Of zoeken we in ons dagelijkse bestaan uiteindelijk allemaal naar hetzelfde? De wereld in zeven dagen gaat over de universele betekenis van alledaagse thema’s en levensvragen.

 

Mensen verschillen van elkaar, maar sommige dingen zijn universeel, zoals liefde, seksualiteit en de noodzaak om voor ons bestaan te werken.

Hoe heeft de wereld lief, van Nairobi tot aan Apeldoorn? Hoe verhouden mensen zich tot hun werk en hun familie - in L.A., Moskou en in Istanbul? Het nieuwe programma De wereld in zeven dagen is een poëtische en persoonlijke reis aan de hand van zeven verschillende landen, culturen, normen, waarden, geloven en geschiedenis. Zijn we heel verschillend, of zoeken we in ons dagelijkse bestaan uiteindelijk allemaal naar hetzelfde? En reis rond de wereld op zoek naar geluk, liefde en erkenning.

 

De makers

Een TV-serie met commentaarstem van Adriaan van Dis. Ontwikkeld door en naar een idee en concept van Hans Pool, Koos de Wilt en Sasha Ourikh. Camera en regie is van Hans Pool en Koos de Wilt deed onder anderen de interviews. Yula Altchouler, Sasha Ourikh en Liza Kemman vonden de gezinnen in China, Kenia, Turkije, de VS, Brazilië, Rusland en Nederland. Geluid is van Alex Tugushin en Jan Wouter Stam en montage is van Jouke Dubel. Elleke Claessen deed de productie. De serie in december 2015 te zien bij de VPRO.

 

IMG_5201.jpeg

'Zo kan het ook […] Fijne en

vertederende televisie.’

recensie.png

AFLEVERING 1: LIEFDE / KENIA

[‘Ken geeft mij goeie seks’]

Om gelukkig te kunnen zijn, zijn we allemaal op zoek naar liefde. Waar ter wereld we ook wonen. Zonder liefde lijkt ons leven geen richting, geen doel, geen zin te hebben. En als liefde dan het belangrijkste is in ons leven, hoe geven we dat dan vorm? Waar gaat het dan over? Gaat het om toewijding, om genegenheid of seks of gaat het vooral over economische zekerheid, traditionele waarden of een religieuze opdracht? Liefde heeft vele gezichten waar we allemaal in meer of mindere mate mee te maken krijgen. In deze aflevering wordt de liefde ontrafeld in het leven een Keniaanse man die leeft met twee vrouwen. Hoe verhoudt zijn liefdesleven zich met de levens van gewone gezinnen uit Turkije, Brazilië, de VS, Rusland, China en ons eigen land?

AFLEVERING 2: NIEUWS / VS

[‘Nieuws heeft altijd te maken met business’]

Elk modern land voorziet haar inwoners van nieuws. Overal zijn kranten, is er tv en internet. Dat geldt voor vrije democratieën en dat vind je in de meest strikte dictaturen. In de VS probeert de commercie de inhoud van het nieuws te beïnvloeden, terwijl in Rusland vrije pers een fictie dreigt te worden door invloed van de politiek. De media zijn in onze tijd uitgegroeid tot een enorme machtsfactor die de bevolking kan sturen precies naar waar men ons graag wil hebben. Of dat nu politieke of commerciële machthebbers zijn. Wat is nog echt en wie kunnen we nog geloven? Ondertussen wordt de realiteit van alledag vervangen door de hyperrealiteit van de media. We volgen een Amerikaanse journaliste die gevangen zit tussen werkelijkheid en commercie en zien hoe haar leven zich verhoudt met het leven van een persfotograaf in Rusland en argeloze nieuwslezers zoals wij elders in de wereld.

AFLEVERING 3: FAMILIE / CHINA

[‘Mijn kind gaf mij verantwoordelijkheid’]

Door de jaren heen bouwen we in ons leven een groot aantal relaties op. Met vrienden, met buren, met collega’s en met studiegenoten. We gaan veel van die relaties aan en onderweg laten we vele ervan ook weer los. De enige uitzondering op dit komen en gaan van mensen is het familieverband. Bij familie valt de vrijblijvendheid weg en kruipt de verantwoordelijk bij ons naar binnen. Door onze familie zijn en blijven we onlosmakelijk met elkaar verbonden. En precies daar, in ons gezin, worden we als kind gevormd en vinden we onze identiteit. In China heeft de regering bepaald dat je per gezin maar één kind mag hebben. Wij volgen zo’n gezin en zien hoe deze lotsverbondenheid hier zich verhoudt met grote en minder grote gezinnen elders in de wereld.

AFLEVERING 4: WERK / NEDERLAND

[‘Ik doe wat ik eigenlijk ben’]

Het leven is onverbiddelijk: de mens moet werken. Daar is geen ontkomen aan. In het zweet des aanschijns, zult gij uw brood verdienen, leert de Bijbel ons. Voor velen blijft werk een levenlang en noodzakelijk kwaad. Waar we ook wonen, het leven is duur en complex. De huur of hypotheek moet immers worden betaald. En ook het gas, water, licht en de opleiding van de kinderen moeten met noeste arbeid worden bekostigd. Maar soms ontstijgt dit werk het aardse en wordt het een ultieme levensvervulling en verliezen we ons erin. Hoe vinden we een balans? In deze aflevering volgen we een Nederlandse arts die haar levensvervulling heeft gevonden in haar baan. Hoe bijzonder is dat in relatie tot het werk in het leven van gewone gezinnen elders in de wereld?

 

AFLEVERING 5: ONTSPANNING / TURKIJE

[‘In ons dorp is alles gratis en mooi’]

Ons dagelijks leven, vol werk, vol afleiding en vol kansen en bedreigingen is buitengewoon veeleisend en stressvol geworden. Met de keuzes die we maken en die van ons verwacht worden, neemt onze hartslag toe en wordt onze ademhaling sneller. Voor zowel geest als lichaam leven we steeds meer in een permanente en ongezonde stresssituatie. Een situatie waar niemand gelukkig van wordt, wijzelf niet en de mensen om ons heen al helemaal niet. En geen mens lijkt er volledig aan te kunnen ontsnappen. Hoe gaan we met die spanning om in onze moderne wereld? Hoe vind je evenwicht tussen werk en ontspanning? We volgen een Turks gezin uit Istanboel dat ontspanning zoekt in het eenvoudige dorpje waar het ooit vandaan kwam. Vinden de gezinsleden daar rust? En hoe verhoudt die ontspanning zich met de zoektocht naar rust in andere delen van de wereld?

AFLEVERING 6: GELOOF / RUSLAND

[‘Geloof is opium voor het volk’]

In ons leven krijgt ieder van ons te maken met teleurstellingen. Met pijn en verdriet. Ogenschijnlijk zonder enige reden. Deze angstaanjagende chaos dwingt ons orde te scheppen en op zoek te gaan naar betekenis, houvast en innerlijke rust. De mens wenst troost voor de ondragelijke gedachte dat ons leven en alles wat ons overkomt misschien wel zinloos is. Voor velen moet er dus iets hogers zijn. Een spirituele macht die hun leven zin geeft. In Rusland heeft het communistische regime decennia lang geprobeerd religie uit te roeien. Hoe is het nu voor de hedendaagse Rus die leeft tussen de eeuwenoude religieuze en de recente atheïstische traditie? En waarin geloven gewone gezinnen elders in de wereld, in Brazilië, de VS, Turkije, China, Kenia en Nederland?

AFLEVERING 7: WONEN / BRAZILIE

[‘Architectuur draagt bij aan ons geluk’]

De hoofdstad van Brazilië is nog maar enige decennia geleden gebouwd. Volledig bedacht en ontworpen boven de tekentafel. Elke vierkante meter zorgvuldig gepland uit een stuk savanne. Stedenbouwers konden ongehinderd antwoorden zoeken voor de meest fundamentele vraag: met welke architectuur dragen we bij aan het menselijk geluk? Brasilia moest de ideale stad worden. De architecten hadden een stad voor ogen met veel ruimte en groen. Een stad waar alle lagen van de bevolking hun plek konden vinden in een omgeving waar volop aandacht zou zijn voor de menselijke maat. Het geluk lag voor het oprapen en moest alleen nog maar worden ingevuld door de inwoners. Door een ingenieursfamilie in Brasilia bijvoorbeeld. Hoe gelukkig word je van wonen in Brasilia en waar hoe ziet de ideale huis eruit voor andere gezinnen in Turkije, Nederland, Rusland, China, de VS en Kenia?

IMG_7644.JPG
IMG_7595.JPG
IMG_7369.JPG
bottom of page