
'Voor een goede foto geldt er niet alleen de naam van de fotograaf. Het kan bij een goede foto ook gaan over degene die is gefotografeerd, over de zeldzaamheid van de foto of omdat het simpelweg een spannend beeld is. En vaak doet het er helemaal niet toe wie het gemaakt heeft. Het gaat er eerder om dat je iets ziet dat je nog nooit gezien hebt, een intrigerend beeld. Het kan dan gaan over high and low. Dus over grote namen, maar ook over carte de visite, stereofotografie, brochures en zelfs huisvlijt.' - Mattie Boom, curator fotografie Rijksmuseum

De verschillende beelden van de American Dream Met meer dan tweehonderd werken belicht de tentoonstelling American Photography de rijke en veelzijdige geschiedenis van de fotografie in de Verenigde Staten. De tentoonstelling in het Rijksmuseum geeft een beeld van de VS door de ogen van Amerikaanse fotografen en laat zien hoe het medium verankerd raakte in Amerikaanse samenleving en daarmee de wereld beïnvloedde. Een gesprek erover met de maker van de tentoonstelling Mattie Boom.
Koos de Wilt voor COLLECT


Bryan Schutmaat (1983)
Tonopah, Nevada, 2012
Inkjet print, 1017 x 1277 mm (printed 2021)
Rijksmuseum, Amsterdam, inv.no. RP-F-2021-11; purchased with the support of Baker McKenzie



Irene Poon
Virginia, 1965
Gelatin silver print, 18.7 x 19 cm
San Francisco Museum of Modern Art, Gift of Charles Wong

James Van Der Zee (1886–1983)
Portrait of an Unknown Man, Harlem, New York City, 1938
Gelatin silver print, 244 x 203 mm
Rijksmuseum, Amsterdam, inv.no. RP-F-2017-9; purchased with the support of Baker McKenzie
© The James Van Der Zee Archive/The Metropolitan Museum of Art

Sally Mann (1951)
Jessie #, 2006
Gelatin silver print, 1235 x 978 mm
Virginia Museum for Fine Arts, Richmond, inv. no. 2006.13; Arthur and Margaret Glasgow Fund
© Sally Mann


Anonymous
View on a wooden house or barn with a man and a woman in front, c. 1870-1875
Tintype, 164 x 215 mm
Rijksmuseum, Amsterdam, inv. no. RP-F-2007-425