top of page
cover_UJMDHKBAW.png

De kunst en het zakendoen
Wat ondernemers van kunstenaar kunnen leren

Een boek dat mede mogelijk is gemaakt met hulp van de BankGiroLoterij.

Besproken kunstenaars in het boek:
Giotto di Bondone - Leonardo da Vinci - Michaelangelo di Lucovico Buonarroti - Peter Paul Rubens - Lorenzo Bernini - Rembrandt van Rijn - Johannes Vermeer - Gerard Lairesse - Rachel Ruysch - Gustave Caillebotte - Ilja Repin - Vincent van Gogh - Willem de Kooning - Andy Warhol - Karel Appel - Damien Hirst - Joep van Lieshout.

Scherm­afbeelding 2024-09-18 om 18.24_edited.png

Het boek was een cadeau aan alle museumdirecteuren en -professionals tijdens het Goed Geld Gala 2014.

In De kunst en het zakendoen de verhalen van grote kunstenaars uit de kunstgeschiedenis vanuit het perspectief van managers en ondernemers. Hoe kunstenaars hun zaken aanpakten blijkt vaak verfrissend inventief en innovatief, maar ook gewoon boerenslim en aanstekelijk pragmatisch. Het boek De Kunst en het zakendoen laat zien dat de inspanningen en strategieën van kunstenaars verbluffend vaak lijken op het gedrag van vallen en opstaan van succesvolle ondernemers.

Hoe gingen de grootste kunstenaars uit de kunstgeschiedenis om met zaken als concurrente, marketing en innovatie. Kortom, met economie?

Hoe ging Michelangelo om met zijn concurrentie? Wat deed Rubens om zijn klantenkring te verbeteren? Hoe zag Rembrandts marketing eruit en hoe ging Vermeer om met de economische crisis in zijn tijd? Grote namen uit de westerse kunstgeschiedenis waren niet alleen artistiek in concurrentie, maar ook commercieel. Willem de Kooning, Andy Warhol en Damien Hirst moesten concurrenten van zich afschudden, nadenken over de positionering van hun werk en zichzelf telkens vernieuwen om de consument te kunnen blijven verrassen en verwonderen. In het boek bijdragen van Paul Spies, Harry Starren, Ernest Kurpershoek, Koen Kleijn, Kees Keijer, Lea van der Vinde, Peter van Duinen, Karel Ankerman en Koos de Wilt.

Innoveren volgens Leonardo da Vinci

Innovatie is een toverwoord in de hedendaagse economie. Om crisis en concurrentie de baas te blijven moeten ondernemers en managers zich blijven vernieuwen, het ánders doen dan anderen. En hoewel het imago van de kunstenaar als zakenman beter kan, kunnen we verrassend genoeg juist veel leren van succesvolle kunstenaars door de eeuwen heen.

E-invite_GEM_AVL_de_Wilt_GRIMM.jpeg

OVER HET BOEK


‘De kunst en het zakendoen geeft een gevarieerd beeld van de manier waarop kunstenaars hun artistieke talenten combineren met het zakendoen.’ - Boekman tijdschrift

‘Echt een aanrader voor zowel ondernemers met interesse in de kunst, als ook voor geïnteresseerde kunstenaars.’ - NDB Biblion (gezamenlijke bibliotheken)

‘In De kunst en het zakendoen maken de auteurs in een wandeling door de geschiedenis duidelijk dat beeldende kunstenaars net als iedereen onderhevig waren aan de harde wetten van de economie.’ - NIEUWE REVU

‘Erg leuk! Heb het al aan een paar mensen cadeau gedaan en aangeraden’ - drs Jop Ubbens, Chairman Christie’s Amsterdam

‘Een boek om je door te laten inspireren’  Pim Mol, directeur Private banking Rabobank Nederland en lid van Rabo Kunstcommissie


‘Inspirerende lessen voor de manager van nu. […] een interessant en vermakelijk boek.’ 

COLLECT, Kunst- en antiekjournaal

‘Lekker leesvoer voor zakenlui‘,

The Next Women

bottom of page