STARTUP KAAS
Het heerlijke van een interviews doen is dat je beiden impliciet afspreekt dat het een uurtje, twee uren écht ergens over moet gaan. Vragen wat je wilt en soms mag je er ook iets bijzonders bij eten. Voor het inflight magazine Holland Herald van KLM had ik van de week Business lunch met René Schoenmakers, oprichter en mede-eigenaar van veilingsite Catawiki. René studeerde in 1994 af met een scriptie over internet, op dat moment een nieuw fenomeen. Hij moest zijn bazen bij zijn eerste werkgever, KPN, uitleggen wat je er in 's hemelsnaam mee zou kunnen doen in de telefoniebusiness. Met het wereld wijde web, of zoiets.
Binnenkort is in Holland Herald te lezen hoe Catawiki het ultieme verschil maakte waarmee de veilingsite een van de meest succesvolle Nederlandse internetbedrijven van dit moment kon worden. Een deel van het antwoord is: aan het werk gaan en vallend en opstaand iets doen waar je toevallig goed in bent. René is wars van de glitter en glamour die rondom de startup wereld hangt. Je moet je heel veel bemoeien met je product en dat voortdurend testen en aanpassen. Netwerken, presentaties maken, huisstijl meetings en hip doen, het gaat allemaal aan René voorbij. Het bedrijf Catawiki is gewoon groot worden in Assen, niet echt het centrum van de wereld. René: 'Ik moet altijd denken de roman Kaas uit 1933 van Willem Elsschot. De hoofdpersoon was alleen maar bezig met randdingen en ondertussen verkocht hij geen stukje kaas. Heel hilarisch. De wereld van de startups is niet anders.'