top of page
Foto van schrijverKoos de Wilt

Kranten bespieden jou.

Voor het online magazine 'Eén jaar AVG' van Privacyweb interviewde ik met Léonhard Weijmar Schultz dé deskundige op gebied van privacywetgeving, prof. mr. Lokke Moerel, Senior Of Counsel Morrison & Foerster LLP en Hoogleraar Global ICT Law Universiteit Tilburg. Aan haar de vraag wat ze vindt van het huidige verdienmodel van de hoeders van ons democratisch bestel, de Nederlandse dagbladen. Een verontrustend en hoopgevend antwoord:

'Uitgevers hebben van oudsher een gemixt verdienmodel, waarbij ze inkomsten uit abonnementen hebben en verder advertentieopbrengsten. Dat model kan ook online en daar is niks mee mis. Prima om in de online krant ook advertenties te plaatsten. Waar het misgaat is dat ze je verplichten om voordat je de nieuwssite kan bezoeken eerst tracking cookies te accepteren van externe advertentienetwerken van bijvoorbeeld Google. De advertentienetwerken verzamelen zo profielen voor gepersonaliseerde advertenties ook wanneer je op andere websites komt. Zelfs als je een betalende abonnee bent, kun je alleen de online krant lezen als je eerst deze cookies accepteert. Ik denk dat dit niet houdbaar is. Dit is geen ‘vrij gegeven’ toestemming. Het is goed dat de AP hier nu tegen op treedt, hoewel het nog wel even zal duren voordat we de concrete resultaten zullen zien.

'Alles wat ik online doe, wordt van mij afgetapt en doorgegeven aan Google. Daar doen alle grote kranten aan mee.'

Ik vind het onbegrijpelijk dat de nieuwssites het zover hebben laten komen. Onze kranten zijn de belangrijkste hoeder van onze vrijheid van nieuwsgaring (het onbespied informatie tot je kunnen nemen). Maar alles wat ik online doe, wordt van mij afgetapt en doorgegeven aan Google. Daar doen alle grote kranten aan mee. Media die zelf zo kritisch schrijven over privacy-schendingen van de Amerikaanse tech-bedrijven, moeten niet wachten totdat een toezichthouder ze op de vingers tikt. Dat is hypocriet. NRC is overigens een week geleden overgegaan op contextueel adverteren. De advertenties worden nu afgestemd op de inhoud van berichten in plaats van op het profiel van de bezoeker. Dit is niet nieuw en wordt ook al een tijdje gedaan door de New York Times. Contextueel adverteren levert nagenoeg dezelfde advertentie-inkomsten op als gepersonaliseerde advertenties, maar dan zonder dat klikgegevens van bezoekers worden doorverkocht aan advertentienetwerken en zonder dat de wet wordt overtreden. Het is dus onzin als RTL zegt dat dat het einde van cookiemuren het einde van gratis online nieuws is.'

Er is dus nog wel wat winnen op het gebied van privacy, zo blijkt...

Lees hier het hele interview met Lokke Moerel

9 weergaven
bottom of page