Kunst in tijden van Corona
Binnenkijken in het Rotterdamse atelier van Katinka Lampe
‘Na een tijd dat de sociale media wereldwijd werden gevuld met selfies en make-up adviezen werd het internet daarna een toeter van meningen. Het werd een slagveld van luidruchtige opinies waarbij er elke dag wel iemand aan de schandpaal moet worden genageld.' De schilderijen van Katinka Lampe (1963) slaan liever een andere weg in: 'Het schilderen dient als nuttige tegenhanger. Het is een pleidooi voor verdieping en beschouwing, voor rustig kijken, en het uitstellen van een oordeel.'
'Het begint vaak bij een plaatje dat ik vind op het internet, in een tijdschrift of kunstboek. Daarna vraag ik mijn model de pose aan te nemen van het voorbeeld. Ik maak een reeks foto’s en dat zijn mijn voorbeelden. Vervolgens teken ik dat op papier en snijd de verschillende vormen uit. Met de sjablonen die ontstaan bouw ik gelaagde composities op. Hierdoor is het werk geen portret meer, maar treedt er een vervreemding op bij elke fase. Het werk is klaar als het geen vragen meer aan mij heeft.’
'Het is nooit verhalend en het gaat niet om mij, eerder probeer ik mijzelf uit het werk weg te schilderen. Ik wil met mijn schilderijen de kijker verleiden om de tijd te nemen en zodoende verschillende lagen te ontdekken. Dat de schilderijen werken als een spiegel van de tijd.'
https://www.koosdewiltconcept.nl/katinka-lampe-kunstenaar-2020
コメント